لینوکس چیست؟؟؟

شاید شما هم اسم لینوکس به گوشتان خورده باشد و برای شما سوال پیش آمده باشد که مفهوم Linux چیست و چه استفاده‌ای از آن می‌شود. ما در این مقاله لینوکس را برای شما توضیح می‌دهیم تا با مفهوم آن آشنا شوید.

سیستم عامل چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم سیستم عامل لینوکس را توضیح دهیم باید بدانیم مفهوم سیستم عامل چیست؟ سیستم عامل نرم افزاری است که به مدیریت منابع موجود در یک دستگاه می‌پردازد یعنی ارتباط بینبین سخت افزار و نرم افزار را فراهم می‌کند. دستگاه می‌تواند لپ تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه، مودم، سوئیچ و … باشد. می‌توان گفت وظیفه اصلی سیستم عامل برقراری ارتباط بین کاربر و قطعات دستگاه الکتریکی است در واقع این واسطه ها به کاربر کمک می کنند تا بتواند به راحتی از کامپیوتر و یا گوشی خود استفاده کند.

در حال حاضر سیستم عامل‌هایی همچون ویندوز، لینوکس و مک‌ بر روی سیستم‌های کامپیوتری، رایانه‌ای و لپ تاپ‌ها وجود دارند. برای گوشی‌های تلفن همراه نیز می‌توان گفت سیستم عامل اندروید و ios جز متداول ترین مواردی هستند که مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما لینوکس چیست؟

زمانی که صحبت از سیستم عامل به میان می آید، یکی از سوال های اولیه در این رابطه این است که لینوکس چیست؟ در پاسخ به چنین سوالی باید گفت لینوکس یا به نوشتار لایتن Linux برای افراد مفهوم متفاوتی دارد. از این رو ابتدا باید اشاره ای به تارخچه آن کنیم.

تاریخچه Linux چیست

عبارت Linux از سال ۱۹۸۴ شناخته شده است. اگر بخواهیم از لحاظ فنی لینوکس را شرح دهیم، میتوان چنین گفت که به تنهایی به عنوان هسته سیستم عامل معرفی می گردد.

سیستم عامل لینوکس از قدرتمندترین سیستم عامل‌های موجود در بازار است که‌ متن باز است و در بین مهندسان نرم‌افزار از محبوبیت ویژه‌ای نیز برخوردار است. سیستم عامل یونیکس در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت تلفن و تلگراف آمریکا توسعه و گسترش پیدا کرد. سیستم عامل یونیکس گران قیمت بود و همه مردم نمی‌توانستند به راحتی از آن استفاده کنند. می‌توان گفت سیستم عامل لینوکس بسیار شبیه به سیستم عامل یونیکس و زیر شاخه‌ای از آن است. در سال ۱۹۹۱ تورالدز لینوکس هسته مرکزی لینوکس را ساخت. سیستم عامل لینوکس توسط کمپانی‌های بسیاری پشتیبانی می‌شود.

هسته لینوکس

به طور کلی می‌توان گفت هر سیستم ‌عاملی دارای هسته یا کرنل و رابط بین نرم افزار و سخت افزار سیستم است، در واقع می‌توان گفت وظیفه انجام کارهای اساسی و پایه برعهده هسته یا کرنل است.

در اصل، لینوکس پایین ترین سطح اجزای نرم افزاری یک سیستم به شمار می رود و اگر این بخش آسیب ببیند بقیه نرم افزارها هم قادر به استفاده نخواهند بود.

از وظایف هسته آن است که منابع سیستم را به برنامه‌های دیگر موجود در سیستم متصل می‌کند.

وظایف هسته سیستم عامل Linux چیست

  1. ذخیره سازی داده‌ها: ذخیره سازی داده‌ها در حافظه‌ای که با دسترسی تصادفی کار می‌کند یا در حافظه دائمی ‌و یا در فایل سیستم مجازی صورت می‌گیرد.
  2. دسترسی به شبکه کامپیوتری
  3. زمانبندی
  4. استفاده از ابزارهای ورودی و خروجی مانند موس، کیبورد، وب کم و فلش usb



  5. امنیت: این امنیت می‌تواند شامل امنیت‌ منابع و همچنین کاربران و گروه‌های کاربری مختلف باشد.

    کاربرد لینوکس

    1. امنیت: لینوکس به خاطر امنیتی که دارد، به عنوان سیستم عامل محبوب در شبکه‌ها و محیط‌های شبکه‌ای استفاده می‌شود و می‌توان گفت که ۷۰ درصد فایروال‌های مورد استفاده در شبکه‌های دنیا، از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنند.
    2. متن باز بودن سیستم عامل لینوکس: این سیستم عامل‌ به علت متن باز بودن،‌ انعطاف پذیری زیادی دارد و برای کاربردهای مختلف می‌توان از آن استفاده کرد.
    3. رایگان بودن: سیستم عامل لینوکس به علت رایگان بودن دارای کاربران بسیار زیادی است.
    4. توجه به نیاز کاربران در این سیستم عامل
    5. عمومی‌ بودن لینوکس: این‌ سیستم عامل یک سیستم عامل‌ عمومی ‌و متن باز است و برنامه نویسان زیادی می‌توانند آن را توسعه دهند و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف برطرف نمایند.
    6. ستفاده از لینوکس به عنوان سیستم عامل زیر ساخت:‌ در حال حاضر نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارند که از لینوکس‌ به عنوان سیستم عامل زیرساخت استفاده می‌کنند. هر یک از این نرم افزارها میلیون‌ها کاربر دارند و بسیار مورد توجه هستند.

    توزیع‌های لینوکس

    توزیع لینوکس (به اختصار distro) یک سیستم عامل است که از یک مجموعه نرم افزاری بر اساس هسته لینوکس و اغلب یک سیستم مدیریت بسته‌ای ساخته شده است. کاربران لینوکس معمولاً با بارگیری یکی از توزیع‌های لینوکس، سیستم عامل خود را به دست می آورند. لینوکس برای طیف گسترده‌ای از سیستم ها اعم از دستگاه های تعبیه شده (مثل OpenWrt) و رایانه‌های شخصی (مانند Linux Mint) گرفته تا ابر رایانه های قدرتمند (به عنوان مثال، توزیع‌های Rocks Cluster) توزیع دارد.
    توزیع معمولی لینوکس شامل هسته لینوکس، ابزارها و کتابخانه‌های GNU، نرم افزار اضافی، اسناد و مدارک، یک سیستم پنجره‌ای، یک مدیر پنجره و یک محیط دسک تاپ است.


    توزیع‌های معروف لینوکس:

    توزیع‌های زیر از معروفترین توزیع‌های موجود برای لینوکس هستند. هرچند که تعداد این توزیع ها بسیار زیاد است تنها به معرفی چند نمونه از آنها اکتفا می کنیم. هر چند که می توانید در مقاله “۵ توزیع پر طرفدار لینوکس را بشناسید” با مهمترین آنها آشنایی کامل پیدا کنید.

    • RPM-based

    از معروفترین توزیع‌های این مورد، می‌توان به توزیع RedHat، CentOS،Fedora و SUSE اشاره کرد. توزیع‌های Redhat/Centos جزو محبوب ترین سیستم‌عامل‌ها برای سرور هستند.

    • Debain-based

    در این مورد نیز، به خود توزیع Debian و توزیع معروف Ubuntu و Mint می‌توان اشاره کرد که برای سیستم عامل‌های خانگی بسیار مناسب هستند. هم چنین Ubuntu Server یکی از قوی‌ترین توزیع‌های لینوکس برای سیستم عامل سرور است.

    مزایای سیستم عامل لینوکس

    حال که به مبحث linux مسلط شده اید، بهتر است برخی از مزیت های استفاده از آنرا برای شما عزیزان شرح دهیم:

    • رایگان است: لینوکس به دلیل اینکه متن باز بوده و بصورت رایگان در اختیار دیگران قرار می گیرد، مزیتی بسیار ویژه نصبت به بقیه سیستم عامل ها دارد. چرا که هزینه ای برای فرد استفاده کننده ندارد.
    • امنیت بالا: به دلیل متن باز بودن لینوکس همه روزه افراد بسیاری بر روی امنیت آن کار کرده و حفره های نا امن را مسدود می کنند.
    • سریع بودن لینوکس
    • پشتیبانی قوی
    • نیازی به نصب درایور نیست



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد